Psychologia, jako nauka stawiająca sobie za główny cel zrozumienie zachowania człowieka, dostarcza użytecznych narzędzi wielu dziedzinom życia. Nie inaczej jest z biznesem. Jest to sfera o tyle zależna od różnego rodzaju psychologicznych uwarunkowań, że powstała na jej potrzebę nawet oddzielna subdyscyplina nauk psychologicznych – psychologia dla biznesu. Czym zajmuje się ten nurt? Z jakich teorii korzysta? Czy rzeczywiście jest przydatny dla przedsiębiorców, menedżerów i pośredników biznesu?
Psychologia biznesu porusza wiele fundamentalnych dla funkcjonowania każdej firmy kwestii. Stwierdzenie to ma swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości zarówno jeśli chodzi o małe, średnie i duże firmy. Każdą z nich tworzą bowiem ludzie – istoty posiadające emocje, uczucia, kierujące się w swoim życiu określonymi schematami poznawczymi i behawioralnymi, których wyjaśnianiem zajmuje się właśnie psychologia.
Psychologia okazuje się być przydatna w identyfikowaniu potrzeb klientów, planowaniu spotkań biznesowych, koordynowaniu projektów, konsultacjach i relacjach opartych na wartościach, czy planowaniu przyszłości firmy.
Jednak najwięcej do powiedzenia psychologia ma w kwestii pracy zespołowej, czyli ogólnie rzecz biorąc relacji międzyludzkich. W tym miejscu na arenę wchodzi psychologia społeczna, która bogato czerpie z dokonań socjologii, nauki o społeczeństwie, ze szczególnym naciskiem na relacje, grupy i komunikację.
Wiedza na temat tego, jakimi prawami rządzi się społeczeństwo, pozwala nie tylko na lepszą współpracę osób pracujących w firmie, ale może także wspomagać jej ekspansję na zewnątrz. Biznes nie funkcjonuje w społecznej próżni. By osiągnąć sukces, musi się dopasować do wartości panujących w społeczeństwie. Tylko dzięki identyfikacji kulturowych i aksjologicznych trendów firmy są w stanie opracować strategię reklamową, która przekona szerokie grona odbiorców. Sama dziedzina, jaką jest marketing, bogato czerpie z dokonań psychologii, czyniąc jej ustalenia podstawą opracowywania metod komunikacji z otoczeniem. Psychologowie społeczni badają, w jaki sposób wpływ społeczny, percepcja społeczna i interakcje społeczne wpływają na zachowanie indywidualne i grupowe. Wiedza ta może być bardziej przydatna dla biznesu niż się na pierwszy rzut oka wydaje.
To pokazuje, że psychologia w ogromnym stopniu wykracza poza jej podstawowe rozumienie – nie jest przydatna jedynie do przepracowywania osobistych problemów ludzi w gabinecie terapeutycznym. Nauka wyjaśniająca ludzkie zachowanie może wiele zaoferować dziedzinom pozornie niezwiązanym z kwestią odczuć wewnętrznych i świata emocji, które w potocznym rozumieniu postrzega się jako oparte na chłodnej kalkulacji. Jednak sfery życia takie jak biznes, ekonomia, zarządzanie czy marketing mogą wiele zyskać opierając swoje działania na tradycyjnej psychologii i psychologii społecznej. Współczesne kształcenie osób uczących się do pełnienia funkcji kierowniczych fakt ten uwzględnia, czyniąc nauki psychologiczne ważnym punktem swoich programów.