Sport to zdrowie, ale mądrze uprawiany, czyli jak przygotować się do wysiłku fizycznego

Sport to zdrowie, ale mądrze uprawiany, czyli jak przygotować się do wysiłku fizycznego

Nie zawsze uprawianie sportu może wiązać się ze zdrowiem. Często słyszymy o kontuzjach czy urazach, jakich ktoś nabawił się podczas biegania, grania w piłkę nożną czy jeździe na nartach. Jednak aby dobrze wykorzystać potrzebny człowiekowi wysiłek fizyczny, można właściwie się do niego przygotować. Oto kilka porad, jak ćwiczyć bez ryzyka.

Pamiętaj o rozgrzewce – to podstawa udanego treningu

Zawsze. Nie ma takiej sytuacji i takiego wysiłku fizycznego, w którym możesz zapomnieć o rozgrzewce. To podstawa i klucz do tego, by nie tylko trenować skuteczniej, ale także zdrowiej i bezpieczniej. Rozgrzanie mięśni przed graniem w piłkę nożną, joggingiem czy ćwiczeniami na siłowni, jest czymś tak naturalnym, jak mycie rąk przed jedzeniem. A przynajmniej takim powinno być. Więc zwróć na to uwagę i nigdy o rozgrzewce nie zapominaj. Ile powinna trwać? To zależy, ale optymalnie około 10 minut.

Kontrola własnego tętna – dbałość o serce

Niezwykle ważne przy uprawianiu sportu jest dbanie o serce. Jest wiele sportów, które pomagają w ustabilizowaniu jego rytmu i mają kojący wpływ na ciśnienie, a co za tym idzie, na kondycję serca, jednak zawsze musisz mieć je pod kontrolą. Dlatego podczas biegania czy grania w gry zespołowe musisz mieć na uwadze swoje tętno. Dobrze jest regularnie je sprawdzać, na przykład za pomocą zegarków elektronicznych, ale nie tylko. W taki sposób korzystanie z rozwiązań technologicznych będzie jednak najbardziej miarodajne i bezpieczne, a nieinwazyjne.

Nawadnianie w trakcie wysiłku fizycznego to klucz do zdrowia

O piciu i jego wpływie na organizm w trakcie wysiłku można powiedzieć naprawdę wiele. Uzupełnianie płynów ma kluczowy wpływ nie tylko na zdrowie, ale także na osiągnięcia. Osłabienie wynikające z odwodnienia sprawi, że nie będziesz mógł zwyczajowo wykonywać poszczególnych ćwiczeń i podejmować wysiłku fizycznego, a co za tym idzie, będziesz coraz słabszy. Trzeba więc zawsze pamiętać o uzupełnianiu płynów i nawadnianiu organizmu, tym bardziej, jeśli ćwiczysz w niesprzyjających warunkach.

Weź pod uwagę okoliczności przyrody

Właśnie o pogodzie można powiedzieć wiele więcej. Dopasowanie sposobu uprawiania sportu, na przykład jazdy na rolkach, snowboardzie czy desce jest kluczowe w odpowiednim nawadnianiu oraz istotne dla osiągów i rezultatów z treningu. Pamiętaj, że przy wysokich temperaturach warto zadbać o odpowiednią ilość wody oraz o swobodny dostęp do elektrolitów. Trzeba także odpoczywać o wiele częściej niż w zwykłych temperaturach. Zimą natomiast należy dbać o kondycję organizmu, jego wychłodzenie, rozgrzanie ciała oraz właściwy sposób odpoczywania.

Stosuj zalecenia i ciesz się zdrowym duchem w zdrowym ciele

Odpoczynek, nawadnianie, dopasowanie do pogody i kontrolowanie swojego ciała to najważniejsze aspekty zdrowego trybu życia i uprawiania sportu. Ważne jest, by w wysiłku fizycznym znaleźć korzyści i we właściwy sposób z niego korzystać, nie zapominając przy tym o odpowiedniej postawie. W przeciwnym wypadku między sportem a zdrowiem na pewno nie będzie można postawić znaku równości.

Leave a Reply